نگهداری گل در خانه با لامپ رشد گیاه

نگهداری گل در خانه با لامپ رشد گیاه

نگهداری گل در خانه با لامپ رشد گیاه

شاید شما از آن دسته از آدم هایی باشید که دوست دارید درتمام فصول سال، برای زیبایی و حیات بخشیدن به خانه تان از گل استفاده کنید و یا اینکه در محیط بسته ی تراس کوچکی که دارید به یاد خانه های پرخاطره قدیمی سبزی بکارید، اما مواردی باعث می شوند که شما از انجام این کارها در منزل تان پشیمان شوید که یکی از بزرگ ترین و مهم ترین دلیل می تواند عدم وجود نور کافی و مناسب رشد گیاه باشد.

راه حلی که ما برای شما داریم این است که با توجه به محیطی که می خواهید در آن گل نگهداری کنید و یا سبزیجات بکارید و یا اینکه قارچ پرورش دهید، از لامپ رشد گیاه و یا پروژکتور رشد گیاه استفاده نمایید.

پروژکتور رشد گیاه

نشانه های عدم دسترسی گیاه به نور کافی

گیاهانی که در خانه های آپارتمانی نگهداری می شوند و به نور کافی دسترسی ندارند، دارای علایمی می باشند که با شناخت آنها می توان به رشد و پرورش بهتر آنها کمک کرد.

این نشانه ها شامل:

  • متوقف شدن رشد گیاه : همه ما می دانیم که گیاهان از طریق فتوسنتز کردن رشد می کنند و برای فتوسنتز کردن نیاز به نور دارند. به همین دلیل در مواقعی که نور کم باشد، گیاهان نمی توانند به خوبی کار فتوسنتز را انجام دهند در نتیجه رشدشان کند و یا متوقف می شوند. برای مثال شما زمانی را به خاطر بیاورید که گل های شاداب وبا طراوت را از گلخانه خریداری کرده و به منزلتان می آورید. اما از آنجایی که نور داخل خانه از نور داخل گلخانه کم تر است گیاه رشدش متوقف می شود. و یا ممکن است که گیاه را در جای نامناسبی نسبت به نور قرار داده باشید و یا گیاه را از یک محیط پرنور به یک محیط کم نور ببرید که باز هم توقف رشد را داریم که البته این توقف رشد دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد.

 

فتوسنتز در گیاهان

  • ایجاد فاصله زیاد بین برگ ها : از جمله گیاهان مقاومی که نیاز به مراقبت کم تری داشته و گزینه مناسبی برای نگهداری در منزل می باشند ، می توان به زاموفیلیای سبز اشاره کرد. اما اتفاقی  که برای (زاموفیلیای سبز) می افتد این است که اکثرا به خاطر مقاوم بودن این گیاه نسبت به نور و آبیاری کم، به آن توجهی نمی شود و با نوری که محیط در اختیارشان قرار می دهد، فقط می توانند زنده بمانند و رشد ناچیزی داشته باشند و نور فقط به قدری باشد که ساقه  بتواند قد بکشد و رشد کند و این امر باعث شود که فاصله بین برگ ها زیاد شده و یا به اصطلاح گل دارای رشد علفی باشد. این مورد در خصوص کاکتوس ها نیز صدق کرده و کاکتوس ها در این شرایط ساقه کشیده و بلند و تنه ی نازکی پیدا می کند.
  • کج رشد کردن و یا خم شدن گیاه به یک سمت : گاهی پیش می آِید که گیاه برای رسیدن به نور کافی به یک سمت خانه که دارای نور بهتری می باشد رشد کرده و به آن سمت خم شود. مانند گلی که  از یک پنجره نور مورد نیازش را دریافت می کند.  در صورتی که همین گل و یا گیاه در داخل طبیعت و یا گلخانه نور مورد نیازش را از همه جهات دریافت می کند پس طبیعی است که دارای قامتی راست باشد.
  • گل ندادن و یا ریزش گل های گیاهان : یکی از دلایلی که سبب می شود گیاهان گل ندهند کمبود مواد مغذی و یا کمبود نور می باشد. از آن جایی که نور انرژی لازم گیاهان را تامین می کنند و با کمبود نور این انرژی به میزان کافی در اختیار گل قرار نمی گیرد، گیاه برای برآورده کردن انرژی تمام اندام های خود، گل ها را حذف می کنند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.
  • زرد شدن و ریزش برگ ها : سبزینگی برگ ها به خاطر وجود کلروفیل هاست. کلروفیل ها وظیفه جذب نور را بر عهده دارند. در مواقعی که نور کافی وجود نداشته باشد، کلروفیل ها نمی توانند کارشان را به درستی انجام دهند که نتیجه آن زرد شدن و ریختن برگ ها می شود.
  • کوچک و ریز ماندن اندازه برگ ها : گیاهان شامل گیاهان آویز و یا گیاهانی که به صورت عمودی رشد می کنند، وقتی به نور کافی دسترسی نداشته باشند و در فضای تاریکتری قرار بگیرند ، برای تطبیق پذیری با مقدار نور محیط، اندازه برگ ها را کوچک می کند.

راه حل تامین نور مورد نیاز گیاه با لامپ رشد گیاه

راه حلی که مستر نور به شما پیشنهاد می کند استفاده از لامپ رشد گیاه می باشد. نصب این لامپ موجب می شود که محیط اطراف گیاه  تا شعاع یک متری از نور کافی برای رشد و انجام عمل فتوسنتز گیاهان (تغذیه گیاهان از طریق نور ) برخوردار شوند. (برای فضاهای بزرگ‌تر از تعداد لامپ بیشتری استفاده نمایید.)

لامپ رشد گیاه

رنگ نور لامپ

رنگ نوری که توسط این نوع لامپ های رشد گیاه ساطع و منتشر می شود، رنگ طبیعی سفید، بنفش و تمام طیف نوری مورد نیاز یک گیاه را شامل می شود (حداقل 11 طیف نوری بین 400 -700 نانومتر).

لامپ 7 وات LED رشد گیاه نفیس نور سایت مسترنور که از نوع LED بوده، در فاصله 30 سانتی متری از گیاهان یا سبزیجات قرار می‌گیرد، برای گیاهان آفتاب دوست و سبزیجات 12 ساعت و گیاهان سایه دوست مناسب می باشد.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

برای استفاده از این لامپ رشد گیاه، 10 ساعت لامپ LED را روشن نگه دارید و هم‌چنین هفته ای یک بار گلدان را جابه جا کنید تا نور به تمام قسمت های گیاه برسد.

مزایای به کارگیری این نوع لامپ ها

مزایای به کارگیری این نوع لامپ این است که این محصولات علاوه بر کارایی بالا، برق کمی مصرف می کنند و ازنظر مصرف انرژی در رتبه A+قرار دارد. نوع سر پیچ به کاررفته در لامپ از نوع سرپیچ معمولی E27 است و به راحتی بر روی تمام سرپیچ های محیط آپارتمانی نصب می‌شود. لامپ قابلیت استفاده مداوم تا 24000 ساعت را دارد و برای افزایش طول عمر لامپ و کاهش حرارت ناشی از استفاده طولانی مدت به دور محصول ورقه های از جنس آلومینیوم قرار گرفته است.

 

نگهداری گل در خانه با لامپ رشد گیاه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا