مقالات

انواع لامپ هارا بشناسیم

لامپ منبع روشنایی

انواع لامپ هارا بشناسیم

لامپ یا چراغ الکتریکی یک منبع روشنایی است که با تبدیل جریان الکتریکی به گرمایی باعث ایجاد نور میشود. لامپ یک گونه مصنوعی روشنایی است که شامل یک منبع نوری و قطعات مکانیکی و الکتریکی از جمله سرپیچ ، قطعات الکترونیک ، اتصالات ، خازن ، مدار راه انداز و… که درون یک شیشه یا حباب پلاستیکی قرار میگریند و از آن ها برای تبدیل انرژی الکتریکی به روشنایی استفاده میکند.

  • گونه های لامپ

امروزه لامپ ها در گونه های مختلفی تولید میشود که شامل:

  1. لامپ های رشته ای :

    این گونه لامپ ها که از قدیمی ترین نوع لامپ ها میباشد با استفاده از تنگستن پیچیده شده در خلع درون یک حباب شیشه ای تولید میشود این گونه لامپ برای اولین بار در سال 1920 تولید و به بازار عرضه شد .
    این گونه لامپ امروزه به دلیل هدر رفت بالای انرژی دیگر به صورت مرسوم استفاده نمیشود مگر در جاهای خیلی خاص قابلیت استفاده دارند ; این گونه لامپ ها از سال 2010 در استرالیا از چرخه استفاده خارج شده اند و به ترتیب جای خود را به لامپ های فلورسنت یا کم مصرف داده اند . این نوع لامپ ها بیشترین انرژی دریافتی خود را به گرما تبدیل میکردند و بازدهی نورانی کمی داشتند .
    لامپ رشته ای

  2. لامپ های ماکروویو :

    نخستین گونه از لامپ های ماکروویو در سال 1930 در انگیلیس ساخته شد و سپس از آن در ساخت و توسعه سامانه رادار در خلال جنگ جهانی دوم استفاده شد.

  3. لامپ های هالوژنی :

    لامپ های هالوژنی بیشتر در سایز های کوچک تولید شده اند به این دلیل که جهت روشن شدن و کامل شدن نور آن ها نیاز هست دمای حبابی که در آن قرار دارد به بیش از 200 درجه سانتی گراد برسد به همین منظور حباب لامپ های هالوژنی بیشتر از جنس سیلیکای یا آلومینوسیلیکات ساخته میشوند .
    اغلب این نوع حباب ها در داخل یک حباب شیشه ای دیگر قرار میگیرند . لایه بیرونی لامپ ها برای جلوگیری از پرتوی ماورابنفش تولید شده و حفاظت از لایه اصلی میباشد که طول عمر لامپ را بیشتر کند ساخته شده است .
    یکی از اساسی ترین مشکلات این نوع لامپ ها این بوده است که در برخورد لایه اصلی با دست انسان که دارای چربی میباشد عمر لامپ را کاهش یا بعضیا باعث سوختگی لامپ میشود و همین موضوع باعث شده است تولیدات این لامپ ها بشدت کاهش پیدا کند تا جلوگیری از آلودگی محیط زیستی شود .
    لامپ هالوژنی

  4. لامپ فلورسنت :

    لامپ فلورسنت که در ایران بیشتر به نام لامپ مهتابی شناخته میشود لامپ هایی هستند که درون حباب شیشه ای و با گاز فلورسنت ساخته میشوند . این لامپ توسط نیکولای تسلا برای اولین بار ساخته شد . این نوع لامپ نسبت به لامپ های رشته ای بازدهی بیشتری داشتند و جزو لامپ های گازی کم فشار هستند .
    دلیل محبوبیت این نوع لامپ ها نسبت به لامپ های رشته نور یکنواخت این لامپ ها در تمامی حباب میباشد ، لامپ های فلورسنت فشرده CFL که در ایران با نام لامپ کم مصرف شناخته میشود از خانواده لامپ های فلورسنت هستند که در سال 1980 به بازار آمد .
    مدار های الکتریکی لامپ های فلورسنت از سه بخش اصلی ساخته شده اند که شامل : 1- چوک مغناطیسی یا بالاست 2- لامپ مهتابی 3- استارت
    لامپ های CFL یا کم مصرف دارای مدار الکترونیکی داخلی میباشد که نیاز به استارت یا بالاست ندارند
    لامپ فلورسنت و CFL

  5. لامپ ال ای دی LED :

    در سال های گذشته مبحث بازدهی انرژی مصرفی جزو پربحث ترین مباحث شده است که انرژی را به توان به طور کامل برای کاری که نیاز داریم بتوانیم از آن استفاده کنیم و هدر رفت انرژی کمتری داشته باشیم تا آنجا که هم اکنون لامپ های ال ای دی جایگاه ویژه ای در نور پردازی دارند .
    لامپ های ال ای دی به دلیل مقرون به صرفه بودن و بازدهی بالایی که دارند امروزه تقریبا جایگزین تمامی نوع های دیگر لامپ شده اند که حتی در تامین نور گیاهان هم استفاده میشوند لامپ های رشد گیاه ال ای دی دارای اسپکتروم میباشند که میتوانند نور خورشید را جایگزین کنند و مواد غذایی که گیاه نیاز دارد را به آن برساند .
    این نوع لامپ ها که در بازار بسیار فراوان در شکل های مختلف قابل تهییه هستند در نور پردازی های متفاوتی از جمله نورپردازی ساختمان ، نورپردازی اتاق ، نور پردازی سالن های تئاتر یا محیط های باز استفاده میشوند .
    لامپ ال ای دی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا